Mark Lanegan
22. oktobar 2013.

23. oktobar 2013.

Kako kaže moja prijateljica Biljana, "Mark Lanegan rastavlja duše na komadiće i ponovno ih sastavlja". Potpuno je u pravu, u šta su se svi prisutni na jučerašnjem koncertu uverili.

Prvi put sam čuo glas Marka Lanegana početkom devedesetih, kao pevača grupe Screaming Trees i to u pesmi "Nearly Lost You", singlu sa albuma Sweet Oblivion i upotrebljenoj u izvanrednom filmu "Singles" koji je režirao Cameron Crowe. Odmah sam znao da čujem nešto sasvim posebno i nisam se prevario. "Dollar Bill", "All I Want" i mnoge druge pesme dobijale su poseban pečat zahvaljujući tom posebnom i nezaboravnom vokalu.

Posle je Mark krenuo u solo vode objavljujući izuzetne albume Whiskey for the Holy Ghost, Scraps at midnight, Bubblegum, Field Songs, Blues Funeral. Često je gostovao na mnogim projektima sarađujući sa mnogim grupama i autorima (Queens of the Stone Age, Soulsavers, Isobel Campbel). Uvek je svojim glasom oplemenjivao i davao poseban pečat pesmama koje je pevao.

Posebnu priču predstavljaju obrade pesama drugih autora koje se provlače kroz čitavo njegovo stvaralaštvo. Album I'll Take Care Of You predstavlja biser u tom žanru. Nadao sam se da će nešto otpevati i sa njega, naprimer "Carry Home" ili "Ba di da". Nažalost nije ali bez obzira na to, održao je zaista bez preterivanja koncert za pamćenje.

Posle dve solo tačke koje su imali gitaristi Duke Garwood i Lyenn (po meni ne baš tako potrebnih) u pet minuta do 22 časa, na bini se pojavio Mark. Osim gore navedenih muzičara bend su činili i gitarista Jeff Fielder i gudački duo Lukas LauermannJulia Pichler. Sve je bilo spremno za, nazovimo ga, akustični koncert. To znači da nije bilo bubnjeva, nažalost ni klavijatura (iako su bile na bini). Zvuk su kreirale dve gitare, bas, saksofon i gudači (violina i violončelo).

Počeo je sa "When your Number Isn't Up" (album Bubblegum) i delikatnom "Cherry Tree Carol" (Josip, Marija, Isus i trešnje!), nastavio sa "One Way Street" a onda grunuo u prvu pesmu sa albuma Blues Funeral "Gravediggers Song". Šta reći, bilo je magično! Vitak i u dobroj formi na trenutke pomalo nervozan, držao se mikrofona kao da mu život od njega zavisi a opet elegantan, svojim glasom je zavodio publiku koja mu se rado prepustila.

Gitaristi su pleli predivne melodije, gudači davali dramatičan ton svemu a on je posle "Phantasmagoria Blues" i "Cant Catch The Train" (pesma iz repertoara grupe Soulsavers) krenuo ka novom albumu Imitations i njegovom čitanju poznatih numera.

Usledio je niz od četiri pesme koji su činili čuvena "Mack The Knife" (Bertold Breht i Kurt Weill), nostalgična "You Only Live Twice" (iz istoimenog filma o James Bondu, original pevala Nancy Sinatra), dramatična "Solitaire" (Neila Sedake) i napokon besmrtna Autumn Leaves (Joseph Kosma i Jacques Prevert). Na ovom mestu su svi poklekli pred lepotom muzike i Markovog glasa. Nezaboravno, očaravajuće, opojno i neodoljivo.

Posle naredne tri kompozicije, od kojih je meni u najboljem sećanju ostala "On Jesus Program", Mark se oprostio sa nama, što je izazvalo zbunjenost koja se ubrzo pretvorila u glasno skandiranje. Naravno došlo je i do bisa gde su prezentovane neke od pesama sa albuma "Black Pudding" koji je Mark snimio u saradnji sa Duke Garwoodom. Bile su tu "War Memorial", odlična "Cold Molly", nezaboravan "Driver" i "Pentacostal".

Posle energičnih "Bombed" i "Halo Of Ashes" (pesma Screaming Trees) koje su prštale energijom, Mark se zahvalio publici i napustio binu. Mi smo želeli još, no nismo dobili to što smo tražili. I dalje pomalo zbunjeni, shvatajući da je prošlo samo 75 minuta a da smo bili spremni da ga slušamo i celu noć, izašli smo iz sale i stali u red da dobijem o potpise na CD-ove i ploče koje su se prodavale. Nažalost, bilo kakva komunikacija sa Markom je bila onemogućena gomilom ljudi koji su se tiskali da dobiju njegov potpis a on se potpisivao i na ulaznice i majice…ma potpuni šou! On onako krhak i pomalo vilinski, strpljivo je davao autograme i smeškao se publici. Novi talas obožavalaca me je odvukao od njega. Preostalo mi je samo da uporedim utiske sa prijateljima i uputim se u beogradsku noć, bogatiji za dva diska i emotivno ispunjen koncertom koji ću dugo pamtiti.

foto & Video - nebojša mićković

Peter Gabriel
Kombank Arena, Beograd